Please Click Me

Aplikasi Psikologi Sosial Dalam Kerjaya Pilihan

Thursday, April 8, 2010 § 5

Berikut merupakan page pertama dalam assignment terakhir aku. The reason aku pilih kerjaya itu, sebab senang sikit nak explain even I'm not into it. Plus, boleh dapat extra credit sebab dapat kaitkan course aku dengan kerjaya aku dengan subjek yang aku amek... BTW, enjoy...


APLIKASI PSIKOLOGI SOSIAL DALAM KERJAYA

oleh

KHAIRUL SYAHMI BRAHIM/ 3

98419

Tugasan yang diserahkan untuk memenuhi sebahagian keperluan

bagi STU 242 – Psikologi Sosial

Pensyarah: Dr. INTAN HASHIMAH MOHD HASHIM

Tutor: CIK NUR NABILAH BT JELANI

Pusat Pengajian Sains Kimia

Minor: PSIKOLOGI

Universiti Sains Malaysia

6 APRIL 2010




BAHAGIAN PERTAMA

DESKRIPSI KERJAYA PILIHAN SAYA

Setelah menilai beberapa faktor seperti kecenderungan minat dan latar belakang pendidikan, saya ingin memilih kerjaya dalam bidang sains kimia. Jawatan yang menjadi pilihan saya adalah ahli kimia polimer (polymer chemist).

Saya merupakan pelajar tahun akhir Pusat Pengajian Sains Kimia, major dalam sains gunaan (kimia industri). Bidang pengajian saya menjurus terus kepada penggunaan kemahiran ilmu kimia dalam bidang industri negara. Salah satu cabang industri yang semakin bertapak kukuh di Malaysia adalah bidang polimer. Salah sebuah kilang polimer di Malaysia iaitu Revertex (M) Sdn. Bhd. merupakan kilang polimer terbesar di Asia Tenggara dan mereka menawarkan peluang pekerjaan yang meluas kepada graduan sains kimia terutamanya produk Universiti Sains Malaysia (USM) kerana Revertex (M) Sdn. Bhd. dan USM telah menandatangai MOU.

Tambahan saya telah menjalani latihan industri di Revertex (M) Sdn. Bhd. dan saya telah dibekalkan dengan pengetahuan yang mendalam mengenai penggunaan polimer untuk kemajuan dan kelestarian hidup manusia. Semasa menjalani latihan industri, saya mendapati bidang polimer memang secocok dengan minat saya dan saya tidak pernah berasa jemu untuk melakukan pelbagai ujian terhadap polimer yang saya hasilkan.

Saya juga berasa yakin dengan pilihan kerjaya saya kerana saya mampu untuk melakukan experimen industri yang ditawarkan dalam program pengajian saya dengan baik dan penuh komited. Saya mampu untuk melakukan tugasan terutamanya yang melibatkan polimer dengan sangat baik sehingga mendapat pujian daripada rakan makmal, pembantu makmal dan peyelia saya.

Bidang polimer juga dipilih mengatasi bidang-bidang kimia yang lain kerana setelah menganalisa keputusan peperiksaan saya, didapati saya lebih mampu untuk menunjukkan kekuatan saya pada bidang polimer berbanding bidang kimia yang lain seperti organik, takorganik, analisis dan sebagainya. Oleh itu saya yakin saya mampu untuk menunjukkan prestasi yang baik dalam bidang polimer berbanding bidang-bidang yang lain tidak kira dalam ilmu kimia atau bukan ilmu kimia.


YZYZ...


What's this?

You are currently reading Aplikasi Psikologi Sosial Dalam Kerjaya Pilihan at Hook Up with Syahmi.

meta

§ 5 Response to “Aplikasi Psikologi Sosial Dalam Kerjaya Pilihan”

Please Click Me

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...