Please Click Me

SUPPORTIVE

Saturday, October 23, 2010 § 8

Actually da lama tak post any crap lam blog nih (ayat cliche kan, hahaha)...
Sebenarnya aku malas nak update segala benda lam idup aku lam blog. Aku malas orang stalk aku nih. Aku da bosan orang mengenali aku dari jauh ja. Aku nak orang mengenali the real me. What really goin on in my life. No point kalau nak stalk dari blog sahaja then hoping for some particular person to understand that actually that post is about them.. Haha..

However aku menghargai those yang follow blog aku samada secara public ataupun silent reader. Makin sesak traffic aku pun, xde keuntungan buat aku. Aku bukan buh iklan pun lam page nih. So kalau nak tengok dan baca, dipersilakan. Haha..

Baeklah, berbalik kepada topik post. Actually this few days, aku dapat rasakan ada sesetengah kawan-kawan rapat aku diperlekehkan atas keputusan yang dorang buat. Aku sendiri pun kerap kali dikeji atas keputusan yang aku buat. Kami ini kononnya dikatakan tak matang, x kenal susah payah hidup, x merasa hidup tanpa tanggungan keluarga, buat keputusan yang silap dan sebagainya...


BULLSHIT!!!

I believe any decision made by some particular parties have their own significant and explanation. If u r against this principle, then u r actually looking down at that person which is not a good behavior. Sepanjang aku hidup selama 22 tahun, da banyak kali aku berdepan dengan argument tentang any decision yang aku da nekad buat. Some people akan membuatkan aku berfikir sama macam mereka. Hasil akhirnya nanti aku akan end up sama macam pemberi nasihat tersebut. Being secure on some level is good, but somehow each of us is responsible for their own action. Kalaulah sepanjang masa kita asyik dibantu dan disuapkan dengan pelbagai nasihat dan konsultasi, bilalah agaknya hidup ini akan menjadi acuan kita yang sebenarnya. Akhirnya hidup kita akan mengikut acuan yang telah ditetapkan buat berkurun lamanya. Siapa yang mula membuat acuan tersebut, sekiranya dia mengetahui begini realitinya pastinya dari awal lagi dia akan membenci diri sendiri.

Namun begitulah realitinya. Kita tidak memahami sebenarnya diri kita, dan juga chemistry dalam tubuh kita. Mula tunjuk pandai melontarkan segala jenis pandangan dangkal terhadap sesama makhluk which by the way juga setaraf dengan kita. Pengakhirannya nanti bagaimana. Kalau la nasihat dan kata-kata itu membantu mereka tidak juga mengapa. Istilah 'membantu' itu juga harus dikaji impaknya. Adakah kata-kata itu telah 'membantu' mereka berjumpa dengan diri mereka atau berjumpa diri anda dalam diri mereka. Aku takut sekiranya melihat ada adik-adik atau kawan-kawan yang mempunyai bayangan sifat seperti dalam diri aku. Aku telah mencorakkan diri aku, tak perlu sekiranya nilai aku itu turut wujud dalam diri mereka kerana nilai diri aku unik dan sesuai hanya untuk diri aku, bukan mereka. Sebab itu agaknya aku membenci sekiranya ada yang ikut-ikut dengan cara aku berfikir dan bertindak. Ambillah aku sebagai tauladan bukannya skema jawapan.

Pointnya sekarang, menjadi seseorang yang mampu untuk menyokong seseorang itu daripada belakang amatlah payah. Salah sokong, lain yang jadi. Salah nasihat, buruk yang menimpa. Biarlah kita berdiam sahaja dulu dan berilah pandangan setelah diminta dan ceritakanlah pengalaman diri. Buat mereka berfikir apa yang terbaik untuk mereka. Aku pernah diuji dengan pelbagai ujian supaya aku kenal diri aku siapa. Dan semestinya kamu juga banyak kali diuji, malah barangkali lebih kerap dan lebih teruk daripada aku, namun itu bukanlah point untuk kita berlagak. Cukuplah sekadar kita memberikan sokongan hanya dengan tidak mengatakan sesuatu yang boleh melunturkan semangat mereka.

YZYZ

What's this?

You are currently reading SUPPORTIVE at Hook Up with Syahmi.

meta

§ 8 Response to “SUPPORTIVE”

  • Cik Fadz says:

    i like what u're writing...secara ikhlas, aku suka kawan dgn ko..sbb ko adalah ko..ha2x...Desicion making?? hurm..kadang2 aku pun keliru dgn keputusan yang aku dah buat..sbb aku merupakan antara mereka2 yang undecided..selalu bermasalah pabila nak buat keputusan.. Aku selalu ikut majoriti dan akan rasa bersalah gile klo aku yang decide...hurm, maybe sbb aku takut dipertikaikan..hu2x.. mmg aku ni agak bermasalahkan..??? hahaha..
    okeh..sori..aku merepek di sini..=)PEACE!!

  • Syahmi says:

    hahaha.. thanks tau fadz... haha..
    secara jujur gak, mula2 lu aku x suke ko..waktu PPMS lu..
    haha..tapi pas ko bertanding baru leh kawan rapat ngan kaw.. ahaha..
    Jujur giler kan aku.. haha..

    xpe, slow2.. teruskan la membaca blog aku.. hahah..

  • Cik Fadz says:

    ea??? wah..sama2..klo ko nk tahu, mse PPMS dulu pun ak benci gak kt ko (huhu..terpengaruh dgn kwn aku actually)..mgkin sbb xsuke dgn gaya pergaulan ko. Well, orang kata, xkenal maka xtahu..hu2x..hurm, after seketika..ak xsure bile ntah..maybe after kenal ko cket2, persepsi aku kt ko mula berubah..hu2x..u're gud fren actually..n thanx a lot coz being one of my frens here..ha3x..

  • Syahmi says:

    hahaha.. padan pun.. time PPMS ko slalu buat aku menyampah.. haha..
    sape weiyh kawan ko yg mempengaruhi kau tuh.. haha

    aku x kesah pun.. da selalu orang x suka tengok aku masa mula2.. hahaha..

  • Cik Fadz says:

    weh..aku teruja nak tahu, asal ko nyampah dgn aku..plez2 cite??

    Huhuhu..kwn aku tu biarlah rahsia..he3x..dia dh grad da pown..=)

  • Syahmi says:

    hahaha.. isu Kerachut ja pun.. mentang2 la ktorang x jadi pergi sana, korang plak senang2 nak amek kerachut tu.. dah la Rama hentam aku kaw2 baek punya sebab aku buat projek camping... Kerachut tu legasi PPMS CG so sebab tu ktorang jadik nyampah kat ko buat muka berlagak g Kerachut.. hahaha... ktorang g lama dah pun.. haha.. sangat budak2 kan..

  • Cik Fadz says:

    ceh..psl isu Kerachut ja pown..spe suh korg xjd g..apa da...ha3x..

  • Syahmi says:

    bkn ktorang x jadi gi.. tapi ktorang kan buat camping.. ktorang xleh camping kat Kerachut time tu.. aku x nak buat aktiviti mcm hari interaksi.. sebab tu ktorang ubah venue.. Pihak Taman Negara x bagi masuk sebab dah full.. haha

Please Click Me

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...