Please Click Me

Talibesen Baru

Sunday, May 22, 2011 § 0

As uols know, well not many peoples know la pun actually. Aku sebenaknya telah membeli talibesen baru. Yeah, TV baru. Actually ada beberapa intention kenapa post ini mahu ditulis. Pertamanya, mahu memberitahu bahawa setiap orang sebenaknya boleh memiliki peralatan rumah walaupun hanya dengan gaji yang lite lite jah. Kedua aku mahu memberitahu, apa kepentingan TV di rumah aku. Ohoiy. Jom kita bermula.

Baeklah, bermulanya kisah mahu membeli TV nih semenjak dari sebelum kami pindah masuk ke rumah baru di Jade View. Kat rumah tu, adalah TV tuan rumah tetapi jenama MECK yang sangat la choiy. ASTRO da pasang, tapi TV, alahaiiiii... Mahu dijadikan cerita, tiba2 TV cap MECK tuh telah kehilangan separuh daripada imej dia. Abeh terputus muka2 maknusia yang lalu lalang dalam TV tuh. Tengok Spanbob pun teruih tak stim. Pastu aku pun berazam mahu membeli TV baru. Maka aku pun simpan sikit2 duit gaji bulan Mac aku. Dalam sebulan tuh, dapat la dalam RM400 lebih. Dekat nak RM500 gak la.

Afta dat, mula laaa window shopping, tengok jenama apa yang best. Samsung laaa, LG laaa, SONY laaa, dan Dr. Naza lak cadangkan Panasonic. Macam2 la review yang aku dengar dan aku baca kat internet. Berminggu la jugak tempoh masa yang aku amek untuk mengather maklumat dan belajor la jugak apa makna Full HD, apa Ready HD, apa contrast ratio, apa LED apa LCD dan macam2 la lagi walaupun tak berapa nak paham apa yang aku baca dan dengar tuh (hehehe).

Lepas itu, di suatu petang, aku pun menggagahkan diri pergi ke Bukit Jamboiy untuk konon kononnya membulatkan tekad mahu membeli TV. Yeah, ada LG 32 inci Ready HD Contrast Ratio berapa ribu entah harga lak RM1.2K dan bayar bulan bulan RM131. Tapi mahu dijadikan cerita, aku tak layak la plak mahu buat ansuran. Terpaksa beli cash. Maka aku pun balik umah dalam keadaan yang amat kecewa. Then aku buka buku kewangan aku, tarik sana tarik sini lepas tu dapat kabor plak duit elaun gi Pangkor da masok. Hah apa lagi. Pastu aku call lak housemate aku si Afif terus dia nak chip in sekali, yeah, terus engkau beli cash. Haha. Aku beli bukan tiba2 saja beli okeyh, tapi atas usaha aku selama lebih sebulan, menggather pelbagai maklumat dari pelbagai sumber, reshuffle bajet, alhamdulillah akhirnya aku mampu untuk membeli TV Sony 32 inci secara cash.


Okeyh, kenapa aku beria-ria mahu membeli TV? Hmm, sebab pertama for sure la sebab rumah aku ada Astro. Kalo setakat nak tengok TV3 tak payah la aku bersusah payah nak membeli TV sampai 32 inci. Hadoiyh.

Sebab kedua, aku sebenarnya tak suka keluar rumah. Since aku sekolah lagi actually aku lebih suka duduk lam rumah, tengok TV, kemas rumah bagai. Kalau ada intention jah aku akan keluar. Tak suka la nak keluar melara jah nih. Menghabehkan duit. Itu sebenarnya diri aku yang banyak dari kalangan member aku tak tau. Kat sini semua orang cop aku nih kaki jalan. Aku selalu keluar pun sebenarnya sebab aku kebosanan. Since rumah dah ada TV, ada Astro, boleh cucuk USB dan Komputer lak tuh (boleh tengok muvie download) maka tak payah dah aku bersusah payah mencari hiburan di luar rumah.

Ketiganya, pada aku TV adalah the center of the house. TV akan memberi satu energy yang berbeza terhadap rumah dan juga isinya. TV yang sempurna akan merecaj aku balik setelah seharian berpenat lelah di ofis. Sapa kata dok lapan jam kat ofis tak ada masa tengok TV. Orang yang memberi alasan macam tuh, akan memberi alasan yang sama untuk tidak meluangkan masa bersama keluarga nanti. Maka pikio-pikiokanlah.

Maka pada aku, aku mempunyai alasan yang cukup kukuh untuk aku membeli TV, dari segi aplikasi, kewangan dan kelestarian, maka decision untuk membeli TV sebenarnya bukanlah salah. Setiap orang ada electrical devices yang dorang rasakan perlu and currently for me, TV is important for me. Hohoiy.

Buhbye.

YZYZ.

What's this?

You are currently reading Talibesen Baru at Hook Up with Syahmi.

meta

Please Click Me

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...