Please Click Me

Mari Buat Bajet Macam Syahmi

Thursday, May 23, 2013 § 0

Cess, ini semua rentetan daripada being broke pada bulan lepas. Sedih kowt. Tiba-tiba jah xdak duit. Mengorek tabung-tabung yang ada. Maka selepas dapat gaji, aku telah bertekad untuk membuat perancangan bajet. Hehe. Maka pada kali ini, aku telah menggunakan pecahan-pecahan yang biasa aku buat pada zaman kontrak dahulu.

Betapa overnya aku, bila aku pecahkan belanja kepada 4 perkara utama iaitu:
A - Wajib Bayar
B - Keperluan
C - Special This Month
D - Pleasure

Benda yang terkandung dalam Wajib Bayar adalah seperti sewa rumah, bill Astro, kereta dan yes duit kepada ayah aku serta lain-lain lagi. Kemudian di dalam bahagian Keperluan adalah dandanan (ni kira berus gigi, sabun mandi, potong rambut bagai larh), makan, dobi etc.
Banyak kena rahsiakan. Hehehe
Pada bulan ini, aku kena servis kereta, so kena lah spare siap-siap dan pada kali bahagian pleasure hanya ada shopping. Hmm, don't get me wrong, sebab shopping ni adalah membeli pakaian serta keperluan asas lain. Tak kan lah aku nak pakai spender yang sama sampai dah berlubang kowt kan. So tak salah kan kalo nak berbeli sikit.

Setelah dikira-kira, hmm, keuntungan hanya RM50. So, boleh larh, kumpul selama 2 tahun boleh dah beli henpon baru. Bahaha

Sedih, RM 50.00 sahaja
Buhbye

YZYZ

What's this?

You are currently reading Mari Buat Bajet Macam Syahmi at Hook Up with Syahmi.

meta

Please Click Me

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...